STRÖMFORS X ADVENTURE, 25.5.2024
 Alustavat Kilpailuohjeet

Strömfors X Adventure on seikkailutapahtuma kaksihenkisille joukkueille. Tapahtumassa on neljä sarjaa: 4h Easy Pleasy, 4h Medium Rare, 7h Medium Rare ja 10h Tough Day.

Tapahtumakeskus sijaitsee Strömforsin Ruukilla Loviisassa.
Navigointiosoite autopaikoitukseen: Ahlströmintie 1, Ruotsinpyhtää. Autopaikoitus on kilpailukeskuksen välittömässä läheisyydessä. Aja rohkeasti Ruukinmyllyn ohi ja saavut tehtaan portille. Suuri autopaikoitus on heti oikealla. Suosi kauimmaisia varjoisia paikkoja;).

JOUKKUE

Joukkueeseen kuuluu 2 henkilöä, jotka kulkevat koko tapahtumareitin yhdessä. Joukkue kilpailee omavalintaisella joukkueen nimellä. Lähtölistat löytyvät täältä.


AIKATAULU

Lauantai 25.5

8.00 Kisakeskus aukeaa
8.30 Kilpailumateriaalin jako lähdöille: 10:00 & 10:30 (materiaalit voi myös noutaa myöhemmin)
10.00 10h Tough Day Lähtö
10.30  4h Easy Pleasy Lähtö

10.30 7h Medium Rare Lähtö 
13.00 4h Medium Rare+ lähdön kilpailumateriaalin jako
14.30 Ensimmäiset maaliintulijat
15:00 4h Medium Rare+ Lähtö
15.00-21.00 Sauna lämmin
16.00- 22.00 Ruokailut.
--.-- Palkintojen jaot

MATERIAALIT JA REITTI

Tapahtuman reitti ja tehtävät pidetään salassa tapahtumamateriaalin jakoon asti. Tapahtumassa saa käyttää ainoastaan tapahtumajärjestäjien antamia karttoja. Kartat ovat karttamuovissa tai laminoituja. Osa reitistä täydentyy suorituksen aikana. Eli lisäkarttoja, tehtäviä ja ohjeita jaetaan myös suorituksen aikana ja osallistujat toimivat tilanteen vaatimalla tavalla.

Materiaalinjako 1½-2 tuntia ennen lähtöä. Katso aikataulu.

Karttaan merkitty Purppura ruudukko kuvastaa kiellettyä aluetta, ja nämä alueet on aina kierrettävä.

Jos osallistujat joutuvat odottamaan vuoroaan jollekin pakolliselle tehtävälle, tämä voidaan hyvittää tapahtuman myöhemmässä vaiheessa. Tapahtuma on non-stop -tyyppinen eli vaihtoalueilla vietetty aika kuuluu tapahtuma-aikaan. Osallistujille jaetaan numeroliivit. Liivit tulee olla koko tapahtuman ajan näkyvillä. Kelluntaliivit tulevat toki numeroliivien päälle.

Joukkueet vastaavat lähtökohtaisesti itse huollostaan. Ulkopuolisen huoltajan käyttö kilpailusuorituksen aikana on kielletty. Tapahtumakeskuksen maalialueella sekä maaston huoltopisteillä reitin varrella on tarjolla järjestäjien puolesta vettä.

Jokaisen joukkueenjäsenen on sivuutettava kaikki rastit rastilipun välittömästä läheisyydestä. Rastien leimaukset suoritetaan GPS-Punch webbipohjaisella sovelluksella sekä EMIT leimasimella. GPS-Punch sovellus on osallistujille helppokäyttöinen, sekä mahdollistaa reaaliaikaisen tulosseurannan, jotta kotijoukot ja muut fanit voivat seurata livenä edesottamuksianne kotisohvalta tai kisakeskuksesta.

GPS-Punch käyttöohjeet löytyvät alla. Järjestäjät ohjeistavat ja opastavat tarvittaessa kisapaikalla.
Emit leimausjärjestelmää käytettään  Erikoistaipaleessa. Emit kortit tulevat järjestäjiltä erikoistaipaleen lähdössä.

LEIMAUSOHJEET JA VALMISTELUT

Tähän menee muutama minuutti. Rekisteröinti kannattaa suoritta hyvissä ajoin ennen kilpailun lähtöä, vaikka jo perjantaina.

1) Avaa älypuhelimella sivu: https://gps-punch.appspot.com
2) Valitse tapahtuma: Strömfors X Adventure
3) Valitse oma sarja jossa kilpailet
4) Luo Uusi joukkue
-kirjoita joukkueesi nimi, jäsenet ja sähköposti
Paina SUBMIT, jonka jälkeen leimaussivusto avautuu ja olet valmis leimaamaan rasteilla.
5) Löydä rasti ja kirjaa RASTIN TUNNISTE kohtaan rastilla löydetty nelinumeroinen tunniste:
Rasteilla on rastilipun lisäksi koodiliuska, jossa on rastin koodi (sama kun kartassa) sekä nelinumeroinen tunniste esim: 31-3145. Esimerkissä numero 31 on kartassakin oleva rastikoodi ja 3145 on leimausjärjestelmään syötettävä tunnus. 

Jos vahingossa suljet sivuston, niin älä luo uutta joukkuetta vaan:
1) palaa sivustolle: https://gps-punch.appspot.com
2) Valitse tapahtuma : Strömfors X Adventure
3) Valitse oma sarja jossa kilpailet
4) Valitse joukkueesi suoraan valikosta ja paina CHOOSE
5) Jatka seikkailua

Leimaus rekisteröityy tulospalveluun reaaliajassa ja pistetilannetta voi tutut ja fanit seurailla vaikka kotisohvalta. 

Kilpailukeskuksessa on mallirasteja, joissa koodilappuja mallina:).


Rastitarkkailija voi halutessaan pyytää esittämään pakolliset varusteet tai jotain niistä. Esittämiseen kulutettu aika kuuluu tapahtuma-aikaan eikä sitä hyvitetä. Joukkueen on noudatettava rastitarkkailijan antamia ohjeita.

VAIHTOALUE ("FILLARIPARKKI")

Fillariparkki sijaitsee kisakeskuksessa. Kaikki sarjat käyvät kerran kisakeskuksessa suorituksen aikana. Fillariparkissa on fillaritelineitä rajoitetusti. Varaa mukaasi riittävästi energiaa ja juomista.

Vaihtoalueelta mukaan otetut tavarat on kuljetettava mukana koko osuuden ajan. Vaihtoalueille voi jättää valvotusti säilytettäväksi energiaa, juomaa ja materiaalia osuuden ajaksi (esimerkiksi pyörän tai muita varusteita).


CUT OFF

Cut off -aika on käytössä, jotta järjestäjä voi varmistaa kaikkien joukkueiden saapumisen maaliin tapahtuma-ajan puitteissa ja kohtuullisessa ajassa sarjan voittajasta.

KARTTA

Osallistujat saavat riittävästi karttoja mittakaavassa 1:20000.
Kisakartalla voi olla ylimääräisiä rastikoodeja ilman rastiympyrää. Tämä osoittaa, että alueella on toisen sarjan rasti. 

Yksi kappale on laminoitu ja loput saa karttamuovissa. Kartat
Kartassa näkyy kaikki keskeiset osat maastoalueesta. Karttaa saa täydentää omilla merkinnöillä. Matkan aikana tulee lisätehtäviä, joita ehkä haluaa lisätä karttaan. Suosittelemme sopivien kynien mukaan ottamista;) .

Lisäksi osallistujat saavat muutamat tehtäväkartat, jotka ovat hieman suuremmassa mittakaavassa, eli kohteet on kuvattu suurempina kuin pienemmän (1:20000) mittakaavan kartassa.

SUUNNISTUS

Suunnistus on keskeinen osa seikkailusuoritusta. Suositellaan kompassin käyttöä. Jos mielestänne jokin tehtävä on suunnistuksellisesti liian vaikea, niin katsokaa reitinvalintoja hieman laajemmin. Jokaiselle rastille voi päästä helpompaa ja sujuvampaa reittiä. Tehtävistä ja reiteistä selvinnee vähillä suunnistustaidoilla. Karttamerkit ja perustaidot kannattaa opetella ennen lähtöä. Parempi suunnistustaito nopeuttaa ja helpottaa suoritusta.

POLKUJUOKSU/JUOKSU

Suorituksen aikana voi olla siirtymisiä merkatuilla poluilla. Tällöin kannattaa tarkasti seurata punaisia merkkausnauhoja, jotka viitoittavat tien perille.

PYÖRÄILY

Polkupyöräksi kelvannee vanhanaikainen mummon vanha fillari, vaikka se voi luoda erilaisia lisähaasteita. Reitit tukeutuvat selkeisiin ja hyväkulkuisiin alustoihin. Reitille voi osua muutamia oikopaikkoja. Lisätietoa lopullisissa kilpailuohjeissa.

MELONTA

Melonta alkaa ja päättyy eri paikkoihin. Melonnan turvallisuus- ja toimintaohjeisiin kannattaa tutustua huolella Wellsterin toimintapisteeltä. Melontasuorituksen aikana ei saa rantautua, ellei ole hätä, tai hätätilanne. Melonta tapahtuu järjestäjien tarjoamalla avonaisella kanootilla käyttäen yksipäisiä meloja. Melontaliivi on aina pakollinen varuste vesillä liikuttaessa. Joukkue valitsee vapaasti itselleen kanootin jäljellä olevasta kanoottirivistöstä. Melontaosuudella edetään ainoastaan meloen vesistöissä eli maata pitkin kantaminen tai muu oikaiseminen on kiellettyä. 

UINTI

Joissain sarjoissa voi uinti/vesistönylitys säästää joukkueelleen aika.

TEHTÄVÄRASTIT (QUEST)

Tehtävärastien ohjeet tulevat tehtävärastin rastitarkkailijalta, tai ovat luettavissa rastilipun vierestä. Aikaa tehtävärasteilla on 10-20 minuuttia. Tehtävän suoritettua hyväksytysti, niin saa jatkaa matkaa. Joissain tehtävässä rastitarkkailija hyväksyy suorituksen ja antaa mahdollisesti lisäohjeita. 

VARUSTEET, PAKOLLISET VARUSTEET JA KIELLETYT VARUSTEET
PAKOLLISET VARUSTEET

• Pakollinen varuste: toimiva puhelin, vesitiiviisti suojattuna, ladatkaa puhelimeen 112-sovellus ja tallettakaa tapahtuman johdon numero: 040 7739449, Esa Huttunen.
• vedenkestävä tussi tai kynä Quest-tehtäviä tai muita merkintöjä varten
• osuuden kartta (tapahtuman järjestäjältä)

• numeroliivi (tapahtuman järjestäjältä)
• (maasto)pyörä • pyöräilykypärä
• melontaliivi melonnassa (tulee järjestäjältä)
• ensiapuvälineet (ensiside, laastari jne)

SUOSITELLUT VARUSTEET

• veden- ja tuulenpitävä takki
• Avaruuslakana, teippiä
• juomapullo tai -reppu
• evästä ja energiaa oman tarpeen mukaan
• renkaanpaikkausvälineet tai vararengas


KIELLETYT VARUSTEET JA MENETELMÄT
• karttanäytöllisen GPS-laitteen tai puhelimen karttasovelluksen hyödyntäminen navigoinnissa
• omat kartat

AJANOTTO
Suoritusaika on lähdön ja maaliintulon välinen aika. Suorituksen aikana osallistujille otetaan järjestäjien toimesta runsaasti online väliaikoja. Tapahtumassa käytetään GPS-Punch webbipohjaista sovellusta, sekä emit-leimasinta seikkailun tehtävärastilla. Emit kortit tulevat järjestäjiltä.
Suoritusaikaan kuuluvat mahdolliset lepoajat ja sakot. Mahdolliset hyvitykset jonotuksesta tms vähennetään loppuajasta, kuitenkin ei alle 10 sekunnin jonotuksia. Tapahtuman voittaja on seikkailun nopeiten suoriutunut joukkue. 

WC, PUKEUTUMINEN JA SAUNAT
Tapahtumakeskuksesta ja sen läheisyydestä löytyy useita WC tiloja (katso aluekartta).
Sisätilat pukeutumiseen, peseytymiseen ja suunnitteluun löytyy. 
Saunat miehille ja naisille.

RUOKAILU
Maittava ruokailu sisältyy osallistujahintaan. Ruokailu Tehtaan päärakennuksessa aivan maalin vieressä.
Saunoja on kaksi. Naisten sauna on "kolmen kyttyrän kartanossa",, eli Bed & Bistrossa ja miesten sauna  on legendaarisessa rantasaunassa ruukkialueen pohjoisosassa. Käyttäkää ruukin aluekarttaa opastamiseen, tai kysykää rohkeasti paikallisilta yrittäjiltä:).

JURY JA PROTESTIT

Jury koostuu tapahtuman johtajasta, toisesta järjestäjän edustajasta ja kahdesta osallistuja jäsenestä. Jyryn tehtävä on
• valvoa sääntöjen noudattamista
• käsitellä mahdolliset protestit
• määrittää mahdolliset rangaistukset protestien pohjalta
• soveltaa sääntöjä maalaisjärjellä
Juryn päätöksiin riittää kolmen juryn jäsenen päätös. Juryn päätös on lopullinen.

Protesti pitää tehdä kirjallisena. Protestissa pitää näkyä:
• protestin tekijän joukkueen edustajan nimi ja allekirjoitus päiväyksineen
• protestin kohde (joukkueen numero)
• protestin syy
• mahdollisten todistajien nimet, yhteystiedot ja allekirjoitukset päiväyksineen
Protestin nosto maksaa 50€. Maksu palautetaan, jos protesti menee läpi. Protesti(t) pitää nostaa 30 minuuttia protestin tekevän joukkueen maaliintulon jälkeen. Jokainen epätäydellinen protesti hylätään (suullisia protesteja ei hyväksytä). Epäurheilijamaisesti nostettu protesti voi johtaa rangaistukseen protestin nostajalle. Mitkään ympäristöön vaikuttavat tekijät eivät voi johtaa protestin läpimenoon (sää, maasto, liikenne, kuljetus, etc.).

RIKKEET JA RANGAISTUKSET
Rangaistukset vaihtelevat viidestätoista (15) minuutista (pienet rikkeet) diskauksiin (merkittävät rikkeet). Riketaulukko määrittelee kolmentyyppiset rangaistukset:
• Diskaus: joukkue hylätään, eikä saa lopputulosta tapahtumasta.
• Osuushylkäys: joukkue voi jatkaa tapahtumaa, mutta lopputuloksissa osuus hylätään ja aika annetaan osuuden hitaimman läpisuoritetun ajan mukaan lisättynä siihen yksi (1) tunti.
• Lisäaika: kiinteä lisäaika lisätään lopputuloksiin.


ANTIDOPING
Tapahtumassa on dopingaineiden käyttö kiellettyä. Kiellettyjen aineiden lista löytyy SUEK:n sivuilta (https://suek.fi/).

VAKUUTUKSET
Osallistujat osallistuvat tapahtumaan omalla vastuullaan. Tapahtuman järjestäjä ei vakuuta kilpailijoita millään tavalla. Tapahtuman järjestäjä erityisesti kehottaa kilpailijoita hankkimaan erillisen vakuutuksen tapahtuman yhteydessä mahdollisesti aiheutuvien vammojen tai vahinkojen varalta.

TURVALLISUUS
Vaaratilanteita ei saa luoda vaan kanssaihmiset pitää aina huomioida. Alueella voi olla turisteja tai fanijoukkoja, joten heitä pitää muistaa kunnioittaa, vaikka elämä tuntuu kiireelliseltä;). Kilpailijoiden pitää olla aina enintään 100 metrin päässä toisistaan, mutta kuitenkin näköetäisyydellä. Tapahtumassa kuljetaan yleisiä teitä ja yksityisillä mailla. Tiet ovat tapahtuman aikana yleisessä käytössä ja muut tielläliikkujat eivät ole välttämättä tietoisia tapahtumasta. Osallistujien on noudatettava liikennesääntöjä. Osallistujan on oltava uimataitoinen. Osallistujan on ymmärrettävä riskit, jotka osallistuminen tällaiseen tapahtumaan saattaa aiheuttaa. Jos osallistuja joutuu keskeyttämään hoitoa vaativan vamman vuoksi, häntä ei saa jättää yksin, ennen kuin hänet saadaan hoitoon. Onnettomuustilanteessa tapahtuman järjestäjä varaa oikeuden olla päästämättä osallistujaa jatkamaan tapahtumaa. Kaikissa tapauksissa osallistuja jatkaa kuitenkin omalla vastuulla.

Toiminta hätätilanteissa
1. Auta hätään joutuneita kilpailijoita
2. Hälytä tarvittaessa apua
3. Soita tapahtuman järjestäjille ja odota ohjeita
4. Toimi tapahtuman järjestäjien antamien ohjeiden mukaisesti